تبلیغات
دبستان دخترانه شهید هاشمی نژاد کاشان
قالب وبلاگ
دبستان دخترانه شهید هاشمی نژاد کاشان
 

من كه اینقدر خوندم پس چرا الان هیچی یادم نیست ؟

چكار كنم كه درسهام بهتر بشه ؟

چجوری باید درس بخونم؟

مامانم دیشب ازم درس پرسید همش رو بلد بودم!

من كه با همكلاسیم با هم درس میخونیم پس چرا ؟چرا ؟چرا؟..............

بررسی عوامل استرس زا در شب امتحان

در بسیاری از موارد اولین استرس ها را افراد در دوران مدرسه تجربه می كنند كه آثار منفی فراوانی بر سلامت جسم و روان فرد تحمیل می كند. كاهش آثار آن مستلزم به كارگیری و راهكارهای اساسی است تا از صدمات روحی و روانی به دانش آموزان جلوگیری كند..

اضطراب امتحان

 یكی از شایعترین اختلالهای اضطرابی در كودكان و نوجوانان اضطراب امتحان است. اضطراب امتحان نوعی خود اشغالی ذهنی است كه خود كم انگاری و تردید در مورد تواناییهای فرد را به همراه دارد و اغلب باعث ارزیابی منفی و تمركز نداشتن حواس و واكنشهای جسمانی نامطلوب می شود. 
با زیاد شدن سن و بالا رفتن پایه تحصیلی اضطراب امتحان افزایش می یابد كه این اضطراب از سن 10 یا 11 سالگی شروع و ثابت می شود و تا بزرگسالی ادامه پیدا می كند و دختران بیش از پسران این استرس را تجربه می كنند.

عوامل استرس زا

اضطراب امری است طبیعی كه لازم و ضروری است و تا جایی كه بتوانیم فعال باشیم و كار را شروع كنیم مفید است ولی اگر استرس باعث پرخوری، كم خوری، افت تحصیلی و ... باشد مضر است و این اختلال و اضطراب باید درمان شود. 
عوامل اضطراب ناشی از سه عامل شخصیتی، خانوادگی و آموزشگاهی می باشد كه این اضطراب در افراد دارای شدت و ضعف است.
عوامل شخصیتی شامل اضطراب عمومی، عزت نفس پایین، نبود اعتماد به نفس و كم بودن انگیزه و عوامل خانوادگی نیز شامل انتظار بیش از حد خانواده از فرزند، محیط تنش زا در خانه، مقایسه فرزندان با هم و دیگران می شود و عوامل آموزشگاهی مانند محیط مدرسه، فضای امتحان، انتظار نابه جای معلم از دانش آموز، امتحانات سخت، مراقبان نامناسب، سروصدا، محیطهای بسته و تاریك نیز جزو عوامل استرس زا محسوب می شود.
شخصیت خود دانش آموزان بسیار حایز اهمیت است. برخی دانش آموزان براساس افكار غیر منطقی زمینه استرس بسیار بالایی دارند. البته آماده نبودن دانش آموزان بر امتحان نیز جزو عوامل استرس زای اصلی است كه دانش آموز ترس از نمره كم و نتیجه منفی دارد.
گاهی اوقات فشار بیش از حد خانواده ها برای كسب نمره عالی باعث استرس می شود. البته از فضای مدرسه در ایجاد استرس نباید غافل شد. محیط امتحان و لوازم مورد استفاده مثل صندلی نامناسب و رفتار معلمان با برخی دانش آموزان نیز استرس را افزایش می دهد.

 علایم اضطراب

 عصبی بودن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگیجه، تكرار ادرار، طبش قلب، بی حالی، تنگی نفس، تعریق، لرزش، بی خوابی و دلهره.

 روشهای پیشگیری از استرس

  هر فرد روش خودش را دارد برای همه افراد نمی توان یك روش كلی را تجویز كرد. مقاومت افراد در برابر اضطراب نیز متغیر است ولی شاخصه های اصلی در پیشگیری از استرس عبارتند از: رژیم غذایی، حمایت والدین، ورزش منظم، افزایش اعتماد به نفس، گوش دادن به موسیقی ملایم، حمایت اجتماعی و تن آرامی است.كه البته نباید از نقش اساسی و حمایتی خانواده ها در كاهش استرس غافل شد و والدین باید هم پشتیبان و هم مشاور و هم از نظر عاطفی فرزند را حمایت كنند. در مدرسه معلمان می بایست كه قبل از شروع امتحانات اصلی اقدام به برگزاری امتحانات دوره ای كنند تا دانش آموزان با نمونه سؤالها آشنا شوند.برنامه امتحانی را طوری تنظیم كنند كه برای درسهای سخت فرصت مطالعه بیشتری باشد و این برنامه چند هفته قبل از شروع امتحانات به دانش آموزان داده شود.در جلسه امتحان و مدرسه از عوامل محیطی كه باعث استرس در دانش آموز می شود باید پرهیز كرد. مانند حركت زیاد مراقبان، ایستادن مراقبان و معلمان كنار دانش آموز و نگاه به برگه آنان، تبعیض قائل شدن بین دانش آموزان، صحبت كردن و یا توضیحات در مورد آزمون كه باید ابتدا باشد كه گاهی وسط جلسه عنوان می شود. همه اینها عواملی است كه استرس زا هستند و باید برای كاهش استرس از وقوع آنان جلوگیری شود.
هدف مدرسه و معلمان می بایست تولید آرامش برای دانش آموز باشد.
كارشناسان معتقدند كه حمایت خانواده و تغذیه نیز در كاهش استرس و راههای پیشگیری از آن بسیار حائز اهمیت هستند.

 حمایت خانواده اساس كاهش استرس

خانواده ها باید از مقایسه فرزندان خود با دیگران جداً پرهیز كنند. هر كس باید با محك خودش سنجیده شود ایجاد زمینه رقابت در زمان امتحان به فرزندان لطمه خواهد زد. 
خانواده ها باید محیطی فراهم كنند كه فرزند هیچ دغدغه ای اعم از مالی، خوراكی، عاطفی و مشاوره ای نداشته باشد. این مشاوره ها باید به صورت همدلی باشد.
خانواده ها در ایام امتحان باید بیشتر وقت خود را در منزل و كنار فرزندشان سپری كنند و فضای آرام و مطلوبی را برای مطالعه دانش آموز فراهم آورند. در این ایام دانش آموز نیاز به تشویق و تأیید دارد تا اعتماد به نفس پیدا كند. جر و بحث با دانش آموز و نصیحت كردن بار منفی دارد و موجب افزایش استرس می شود. 
در ایام امتحانات خانواده ها باید از دید و بازدیدها و تفریحات غیر ضروری پرهیز كنند و فقط به دانش آموزان بپردازند. فرزندان در زمان امتحانات نیاز به حمایت عاطفی بیشتری از طرف خانواده خود دارند.
انتظارات غیر معقول باعث ایجاد ترس و دلهره در دانش آموزان خواهد شد. فشار بیش از حد خانواده ها برای مطالعه به فرزندان باعث ایجاد استرس می شود كه باید از این كار پرهیز شود. امری كه برخی اوقات مشاهده می شود اینكه خانواده ها فرزندان را داخل اتاق حبس می كنند تا مطالعه كند. خانواده ها باید جنبه حمایتی داشته باشند این قبیل امور همیشه نتیجه معكوس خواهد داشت.

 تغذیه مناسب و ایجاد آرامش

تغذیه مناسب در رشد فكری دانش آموزان بسیار مفید است. كارشناسان معتقدند یكی از عوامل مهم در پیشگیری و كاهش استرس استفاده از یك رژیم غذایی مناسب در زمان امتحانات است. دانش آموزان باید از خوردن خوراكیهای محرك و تند بپرهیزند و از مصرف نوشابه های گازدار، سوسیس و كالباس و نوشیدنیهای كافئین دار مثل چای و قهوه كه تحریك عصبی ایجاد می كنند- جداً خودداری كنند. مواردی همچون چیپس و پفك نیز می تواند در افزایش استرس مؤثر باشد.
از خوردن غذاهای پر چرب و شیرین بپرهیزند غذاهای شور را مصرف نكنند و از خوردن غذاهایی با ویتامینهای فراوان A-D-E-K خودداری كنند زیرا مقادیر زیاد این ویتامینها در بدن آثار سمی دارد.
دانش آموزان باید در روز 5 بار میوه و سبزیجات تازه استفاده كنند، حبوبات، غلات، مغزهای خوراكی، سیب زمینی، لبنیات، گوشت، ماهی، تخم مرغ و آب را در زمان امتحان بیشتر استفاده كنند البته نباید اینها را با حجم زیاد استفاده كرد تا معده پر شود. هر چیزی را باید با حجم كم استفاده كرد تا معده سبك باشد و در یادگیری خلل ایجاد نكند.
شب قبل از امتحان خوردن یك لیوان شیر و عسل باعث آرامش می شود. هیچگاه در جلسه امتحان از شكلاتهایی كه حاوی قهوه است استفاده نكنید و فقط از شكلات كاكائو یا شكلات ساده استفاده كنید.

 روشهای درمانی اضطراب

 روشهای غیر دارویی شامل؛ صحبت با شخص مورد اعتماد، روشهای ایجاد تمركز، استراحت در یك اتاق تاریك، حمام گرفتن طولانی، ورزشهای تنفس عمیق، حساسیت زدایی و آرام سازی دانست و روشهای دارویی را در حال حاضر استفاده از داروهای ضد افسردگی می باشد.

 روشهای مطالعه در زمان امتحانات

 مكان مطالعه حتی الامكان باید ثابت باشد و وسایلی كه موجب حواس پرتی دانش آموز می شود را از اتاق و محل مطالعه آن خارج كرد.
در مكان مطالعه باید نور كافی و پنجره ای برای عبور و مرور هوا وجود داشته باشد تا از خواب آلودگی و خمودگی فرد جلوگیری شود.
هنگام گرسنگی یا بلافاصله بعد از غذا زمان مناسبی برای مطالعه نیست. مطالعه بهتر است در فواصل زمانی كوتاه و مستمر اتفاق بیفتد تا در یك زمان ممتد و طولانی چندین ساعته كه كارایی نداشته باشد. در روش استاندارد مطالعه، یك ساعت یا یك ساعت و نیم مطالعه نیاز به یك ربع استراحت و تحرك و خروج از فضای مطالعه نیاز است.
مطالعه نباید به صورت دراز كشیده یا نشسته و یا داخل رختخواب باشد، سعی گردد از میز مطالعه استفاده شود.
یادداشت برداری از مطالب مورد مطالعه بسیار مهم است و مرور مجدد این مطالب در فاصله های زمانی كوتاه باعث یادگیری بیشتر و در نتیجه اعتماد به نفس و كاهش اضطراب خواهد شد.

 روشهای كاهش استرس قبل از امتحان

دانش آموز باید مواردی را قبل از رفتن به جلسه امتحان انجام دهد تا موجب تقویت حافظه شود. 
صبحانه را كمی زودتر میل كنید و قبل از شروع امتحان در حوزه حضور داشته باشید، از صحبتهای بیهوده با دوستان بپرهیزید، از پاسخ دادن به سؤالهای دوستان خود در مورد درس خودداری نمایید، شب قبل از امتحان استراحت كافی داشته تا در جلسه امتحان خسته نبوده و تمركز كافی داشته باشید.
قبل از امتحان نكاتی را كه نوشته اید، مرور كرده ولی به خاطر داشته باشید كه ده دقیقه قبل از شروع امتحان دیگر مطالعه نكنید.

روشهای كاهش استرس در هنگام حضور در آزمون

 هرگز در شب امتحان از نوشیدنیهای كافئین دار برای بیداری استفاده نكنید.
در جلسه امتحان اگر استرس داشتید، چشم ها را ببندید و چندین نفس عمیق بكشید. خیلی زود وارد جلسه امتحان نشوید، زیرا این موضوع باعث افزایش استرس می شود.
دانش آموز برای از دست ندادن آرامش باید از اولین سؤال شروع به پاسخگویی كند و بعد سراغ سؤال بعد برود و در صورت ندانستن جواب با سؤال كلنجار نرود و به سؤال بعد برود. از خواندن همه سؤالها كه باعث دلشوره و اضطراب می شود خودداری كند. در انتها به سراغ سؤالهای باقیمانده برود. 
به سؤالها كاملاً دقت كنید و هرچه را كه از شما خواسته شده، پاسخ بدهید.همچنین در بین پاسخ به سؤالها، به خود فرصت بدهید. هیچ گاه روی برگه خم نشوید. این كار باعث فشار به قفسه سینه و خستگی می شود.
كارشناسان بر این باورند كه دانش آموزان نباید امتحان را یك وسیله آزار دهنده و برای مقایسه خود با دیگران بدانند، در صورت تحقق این امر هم از استرس ها كاسته شده و نتیجه مطلوب تری نیز حاصل خواهد شد.


[ سه شنبه 13 دی 1390 ] [ 10:10 ب.ظ ] [ صدیقه سادات جلالی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب



كدهای جاوا وبلاگ




????? ?? ??? ???? ???? ????? ??? ???